Debian GIS Project
Summary
Osgeo: infrastructure and miscellanea
packages providing GIS infrastructure and miscellanea

OSGEO Infrastructure and miscellanea

Debian packages for a GIS infrastructure and miscellanea

FIXME: Idea from https://trac.osgeo.org/osgeo/browser/livedvd/gisvm/trunk/bin/install_icons_and_menus.sh#L34 but needs enhancement

The list to the right includes various software projects which are of some interest to the Debian GIS Project. Currently, only a few of them are available as Debian packages. It is our goal, however, to include all software in Debian GIS which can sensibly add to a high quality Debian Pure Blend.

For a better overview of the project's availability as a Debian package, each head row has a color code according to this scheme:

If you discover a project which looks like a good candidate for Debian GIS to you, or if you have prepared an unofficial Debian package, please do not hesitate to send a description of that project to the Debian GIS mailing list

Links to other tasks

Debian GIS Osgeo: infrastructure and miscellanea packages

Official Debian packages with high relevance

Libjs-openlayers
JavaScript library for displaying map data in web browsers
Versions of package libjs-openlayers
ReleaseVersionArchitectures
wheezy2.11+ds1-1all
jessie2.11+ds1-1all
sid2.11+ds1-1all
upstream2.13.1
Popcon: 0 users (0 upd.)*
Newer upstream!
License: DFSG free
Git

OpenLayers is a pure JavaScript library for displaying map data in most modern web browsers, with no server-side dependencies.

OpenLayers implements a JavaScript API for building rich web-based geographic applications, similar to the Google Maps and MSN Virtual Earth APIs.

Mapnik-utils
toolkit C++/Python per sviluppare applicazioni GIS (utilità)
Versions of package mapnik-utils
ReleaseVersionArchitectures
squeeze0.7.1-3amd64,armel,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,sparc
wheezy2.0.0+ds1-3amd64,armel,armhf,i386,ia64,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390,s390x,sparc
jessie2.2.0+ds1-7amd64,armel,armhf,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390x
sid2.2.0+ds1-7amd64,armel,armhf,hurd-i386,i386,kfreebsd-amd64,kfreebsd-i386,mips,mipsel,powerpc,s390x,sparc
Debtags of package mapnik-utils:
fieldgeography
roledocumentation
Popcon: 33 users (25 upd.)*
Versions and Archs
License: DFSG free
Git

Mapnik è un toolkit C++/Python opensource per sviluppare applicazioni GIS (Geographic Information Systems). Come parte centrale c'è una libreria condivisa C++ che fornisce algoritmi/modelli per accesso e visualizzazione dei dati spaziali.

La libreria è essenzialmente una raccolta di oggetti geografici (mappe, livelli, sorgenti dati, funzionalità, geometrie), non si basa su "sistemi a finestre" ed è creata per funzionare in ambienti multi-thread.

Collegamenti Python ad alto livello (boost.python) facilitano lo sviluppo rapido delle applicazioni (RAD: Rapid Application Development) e hanno come scopo zope3, django, ecc.

Questo pacchetto contiene utilità varie distribuite con mapnik:

shapeindex: programma per creare indici basati su filesystem per file shape ESRI.

R-base
sistema per calcoli e grafici statistici GNU R
Maintainer: Dirk Eddelbuettel
Versions of package r-base
ReleaseVersionArchitectures
squeeze2.11.1-6all
wheezy2.15.1-4all
jessie3.1.0-1all
sid3.1.1-1all
Debtags of package r-base:
devellang:r
fieldstatistics
rolemetapackage, dummy
suitegnu
Popcon: 5 users (1 upd.)*
Versions and Archs
License: DFSG free

R è un sistema per il calcolo statistico e per la grafica. Consiste di un linguaggio e di un ambiente eseguibile con grafica, un debugger, l'accesso a certe funzioni di sistema e la capacità di eseguire programmi memorizzati in file script.

La progettazione di R è stata pesantemente influenzata da due linguaggi già esistenti: S di Becker, Chambers e Wilks e Scheme di Sussman. Di conseguenza il linguaggio risulta avere un aspetto molto simile a S e l'implementazione e la semantica sottostanti sono derivate da Scheme.

Il cuore di R è un linguaggio interpretato che permette salti e cicli ma anche la programmazione modulare tramite le funzioni. La maggior parte delle funzioni visibili all'utente sono scritte in R. L'utente può interfacciarsi con procedure scritte in C, C++ o FORTRAN per l'efficienza, come fanno molte delle funzioni principali di R. La distribuzione di R contiene funzionalità per un gran numero di procedure statistiche e per i calcoli matematici applicati sottostanti. C'è anche un ampio insieme di funzioni che forniscono un ambiente grafico flessibile per la creazione di diversi tipi di rappresentazione dei dati.

Inoltre, diverse migliaia di "pacchetti" d'estensione sono disponibili dal CRAN, Comprehensive R Archive Network, molti dei quali sono disponibili come pacchetti Debian con nome "r-cran-".

Questo è un metapacchetto che facilita la transizione dall'organizzazione dei pacchetti pre-1.5.0 con il pacchetto r-base più grande. Una volta installato, questo pacchetto può essere tranquillamente rimosso e apt-get aggiornerà automaticamente i suoi componenti in futuro. Questo pacchetto è fornito per dare la possibilità agli utenti di installare poi solo r-base-core se preferiscono così.

The package is enhanced by the following packages: texmacs
Screenshots of package r-base

Packaging has started and developers might try the packaging code in VCS

Tilemill - wnpp
map design studio
License: BSD-3
Debian package not available
Git
Version: 0.10.1+ds1-1

Tilemill is a map design studio for creating custom interactive maps. Data can be imported, layered and styled, and legends added to the map. The map can be exported to several formats and easily embedded into a website.

Compatible datasources include ESRI Shapefile, KML, GeoJSON, GeoTIFF, PostGIS, CSV, and SQLite. For styling the maps, TileMill uses a language called CartoCSS. Colors, sizes, and shapes can all be manipulated by applying their relative CartoCS parameters. It is possible to export pannable, zoomable maps, and static maps in PNG, PDF, and SVG format. For advanced users, it is possible to export in Mapnik XML format, and exports can be scripted from the command line.

*Popularitycontest results: number of people who use this package regularly (number of people who upgraded this package recently) out of 167387